ZICHT OP …… de functie van Vrachtwagenchauffeur

Wij als bedrijf zijn bezig met organisaties, bedrijven en mensen.  Maar wat zijn er nu specifiek voor functies uit een bepaalde beroepssector. Om daar zicht op de geven gaan we het komende jaar regelmatig een interview houden met iemand uit het vakgebied. Voor de aftrap nemen we een kijkje in de beroepssector Transport en is de eer aan Stefan van Leeuwen. Hij is beroepschauffeur in de Benelux.

Wat is zo geweldig aan het beroep van Vrachtwagenchauffeur?
Ik ervaar de vrijheid die je hebt en het ook veel tegen komen van nieuwe dingen als een groot pluspunt van mijn functie. Dit tref je aan bij de bedrijven waar je komt lossen en die interessante producten maken. Maar daarbij ook klaar staan voor een gezellig praatje. Voor mij zelf vind ik het ook een voordeel dat ik de wegen in de Benelux leer en dus niet volledig hoeft te vertrouwen op mijn navigatie.

Heb je dit altijd al willen doen?
In de tijd dat ik een keuze ging maken, had ik 3 opties. Namelijk automonteur; defensie of vrachtwagenchauffeur. Dit laatste heb ik toen gekozen omdat ik toen minder toekomst zag in het beroep van beroep automonteur. Defensie viel af, daar het in tijd een crisis was en er eerder op medewerkers aantal werk gekort dan uitgebreid.

Hoe ben je erop gekomen om dit te gaan doen?
In het zoeken naar wat ik ging doen ben ik op dit beroep gekomen door een maat. Hij is  3 jaar ouder als mij. Ik was net 16 jaar toen ik met hem af en toe mee ging op de vrachtwagen. Zo zag ik uiteindelijk hoe de transportwereld in elkaar stak en dat beviel mij wel. Zodoende ben ik op mijn 17e de opleiding vrachtwagenchauffeur gaan doen op het Markiezaat College ( tegenwoordig Curio) in Bergen op Bergen.

Welke eigenschap komt je in dit werk van pas? En waarom?

Doorzettingsvermogen, omdat je toch wel lange dagen en af en toe ook zwaar werk moet leveren.

Wat is er lastig aan het beroep van vrachtwagenchauffeur?
Het lijkt wellicht een makkelijk beroep, maar het lang zitten op een stoel en je focus vast houden op de weg vraagt energie. Wat betreft fysiek dat varieert bij het laden en lossen of je zware ladingen mee neemt en of het bedrijf helpt met lossen.

De leukste ervaring in je werk is:
Toch wel de gezellige praatjes met allerlei mensen en de boerenweggetjes die je achterwaarts in dient te rijden ( ik zie dat altijd als een uitdaging). En de vrijheid die je hebt met werk, geen baas die achter je aanzit, hoe je te werk moet gaan.

Wat is de meest passende opleiding om jouw beroep uit te oefenen?
Ik ben zelf begonnen in het magazijn, daar beginnen de meeste, voordat ze vrachtwagen op gaan. Het scheelt sowieso de helft van het vak, omdat je dan ook in aanraking komt met lossen en laden op een veilige manier en natuurlijk het controleren van vrachten en papieren.

Wat had je vooraf onderschat aan vrachtwagenchauffeur?
Eigenlijk niet echt veel, meer van het beginnen met rijden op de vrachtwagen. Maar je moet ergens beginnen, naarmate heb je wel onder knie. Ook het inschatten van momenten, maar ook dit is allemaal even wennen.

Wat adviseer jij mensen die als vrachtwagenchauffeur willen gaan werken?
Mijn advies is: er zeker voor te gaan als je graag vrachtwagenchauffeur wilt worden. Zeker je werklust moet goed zijn, doordat je vaak lange dagen maakt.

Pak je energievreters aan om lekker te kunnen blijven werken!
Webinar ‘Loopbaankeuzes bij re-integratie’
Gratis speeddate met een loopbaanadviseur