ZICHT OP de functie van … trainer

Bij Het PersoneelsPunt houden we ons bezig met organisaties, bedrijven en mensen. Maar welke functies zijn er nu specifiek binnen die organisaties? Om daar een beeld van te krijgen houden we regelmatig een interview met iemand uit het vakgebied. Dit maal is de eer aan Bregje De Lannoy. Zij is trainer bij DeLanWa Training & Tekst.

Wat is zo geweldig aan het beroep van trainer?
De afwisseling: geen training is hetzelfde. De ene keer ben ik met cursisten de spelling en grammatica aan het opfrissen, de andere keer buig ik me met cursisten over de vraag hoe je de leesbaarheid van een beleidsnotitie kan verbeteren. Waar ik ook veel voldoening uithaal, is als je ziet dat bij mensen ineens het kwartje valt, bijvoorbeeld bij de spelling van d’s en t’s.

Hoe ben je erop gekomen om dit te gaan doen? Heb je dit altijd al willen doen?
Poeh, ik wist op het moment van mijn afstuderen helemaal niet dat dit beroep bestond. Tijdens mijn studie Nederlands gaf ik op studentenverenigingen wel trainingen debatteren, en ik mocht in het laatste jaar van mijn studie als student-assistent lesgeven in de werkgroepen aan eerstejaars studenten. Maar ik had er tot dan toe nooit aan gedacht om daar uiteindelijk mijn werk van te maken. Ik ben vlak voor mijn afstuderen gevraagd om bij een trainingsbureau te solliciteren als trainer schriftelijke communicatie en zo ben ik in het trainersvak gerold.

Welke eigenschap komt je in dit werk van pas? En waarom?
Goed luisteren en scherp kunnen analyseren zijn belangrijk om goed in kaart te brengen wat een opdrachtgever nu eigenlijk met een schrijftraining wil bereiken: waar loopt men in de organisatie tegenaan? Waar moet de training een oplossing voor bieden?
De belangrijkste eigenschap tijdens het geven van de training is wat mij betreft enthousiasme uitstralen, de passie voor je vak. Als je dat weet over te brengen dan is een training voor de cursisten niet alleen leerzaam maar ook leuk.

Wat is er lastig aan het beroep van trainer?
H
et aller lastigst vind ik als een cursist naar een training komt ‘omdat het moet’ en niet omdat hij of zij zelf intrinsiek gemotiveerd is. Dan is het heel hard werken gedurende zo’n dag om iemand mee te laten doen. Steeds probeer ik dan te zoeken naar aanknopingspunten waardoor zo iemand toch iets meepikt uit de training, zodat het voor hem of haar toch een waardevolle dag kan zijn.

De leukste ervaring in je werk is:
Tijdens een individuele schrijfcoaching was iemand erg onzeker over zijn aanpak van het schrijven. Uit mijn analyse vooraf was ook gebleken dat er nog wel het een en ander te verbeteren viel. Na twee sessies leverde hij opnieuw een tekst aan. Alles wat we besproken hadden, had hij toegepast. Alles klopte, er viel echt niets op aan te merken. Ik was er serieus door ontroerd. Juist omdat die persoon zo onzeker was geweest, vond ik het een geweldige ervaring dat ik hem nu kon overladen met complimenten.

Wat is de meest passende opleiding om jouw beroep uit te oefenen?
Een combinatie van een vakinhoudelijke opleiding met een vak als didactiek. Je vakkennis is je basis. Maar hoe breng je al je kennis en kunde goed over? Bij een vak als didactiek leer over de diverse leerstijlen bij mensen, over verschillende werkvormen, hoe om te gaan met weerstand of faalangst, hoe je het beste kunt presenteren etc. Je kunt inhoudelijk nog zo veel weten, als je de boodschap niet weet over te brengen op een groep cursisten wordt de training geen succes.

Wat had je vooraf onderschat aan trainingen geven?
Ik wil altijd tot in de puntjes voorbereid zijn. Dat betekent dat ik soms meer uren in de voorbereiding van een training steek dan wat ik vooraf in mijn offerte afspreek. Het komt uiteindelijk de training ten goede, maar kost dus wel veel tijd.
En wat me blijft verbazen is wanneer ik ter voorbereiding op een training aan mensen vooraf voorbeeldteksten vraag om er tijdens de training maatwerk oefeningen van te maken, ik soms laat of helemaal geen respons krijg. Ik vind het dan lastig om me voor te stellen waarom je niet iets zou aanleveren. Je wilt toch als cursist voor jezelf iets uit de training halen? Als ik dan 2-3 keer een reminder moet sturen, verbaast me dat toch iedere keer weer.

Wat adviseer jij mensen die als trainer willen gaan werken?
Als het helemaal nieuw voor je is, loop dan eerst eens een paar keer met een ervaren trainer mee. Dan krijg je een beter beeld wat er zoal op je afkomt als je zelf voor een groep staat. Wat voor soort vragen stellen cursisten? Wat voor soort werkvormen werken goed? Hoe zorg je voor voldoende afwisseling in een dag? Het moet namelijk geen college worden waarbij de trainer alleen maar aan het woord is en de cursisten alleen maar aan het luisteren zijn.

Pak je energievreters aan om lekker te kunnen blijven werken!
Webinar ‘Loopbaankeuzes bij re-integratie’
Gratis speeddate met een loopbaanadviseur