Bij Het PersoneelsPunt houden we ons bezig met organisaties, bedrijven en mensen. Maar welke functies zijn er nu specifiek binnen die organisaties? Om daar een beeld van te krijgen houden we regelmatig een interview met iemand uit het vakgebied. Dit maal is de eer aan Sandra van Dam. Zij is medewerker educatie en publieksactiviteiten bij Stadsmuseum Tilburg.
Wat is zo geweldig aan het beroep van medewerker educatie en publieksactiviteiten?
De variatie en diepgang qua onderwerpen maar ook de samenwerking en gesprekken die je voert met erfgoedpartners, organisaties, instellingen, inwoners, leerkrachten en schoollieren. Bij het Stadsmuseum bieden we onder andere een doorlopende leerlijn erfgoededucatie aan. Leerlingen verzamelen tijdens hun schoolperiode allerlei erfgoedboekjes met verhalen en gebeurtenissen over hun eigen stad of dorp. Als medewerker geef ik gastlessen op scholen over deze verschillende erfgoedonderwerpen. Naast schooleducatie organiseer ik als publiekstaak allerlei erfgoedbijeenkomsten en activiteiten. Bijvoorbeeld, sinds drie jaar de zgn. TilburgKlas. Volwassenen komen in een reeks van acht avonden bij elkaar en leren over de oudste geschiedenis van Tilburg tot aan de nieuwste tijd. De lezingen worden op verschillende thema gerichte locaties in de stad gegeven wat door de deelnemers gewaardeerd wordt.
Heb je dit altijd al willen doen?
Vroeger speelde ik ‘museumpje’ thuis. Mijn kinderkamer had ik omgetoverd tot een museum waar van alles te zien was. De meeste toonbare objecten waren echt, anderen weer nagemaakt. Zo kan ik mij herinneren dat ik ooit een skelet van een Neanderthaler had nagemaakt van knikkers. Om toegang te krijgen tot mijn museumkamer moesten mijn ouders en zussen entree betalen. Een paar centen. Educatie heeft altijd in mij gezeten en speelt nog steeds een grote rol in mijn leven. Kennis opdoen en kennis delen, dat zijn de ingrediënten voor educatie.
Hoe ben je erop gekomen om dit te gaan doen?
Sinds 2015 was ik full time aan het werk met Curiosityworld, mijn bedrijf. Ik geef educatieve lezingen, workshops en organiseer excursies rondom wetenschappelijke onderwerpen als sterrenkunde, ruimtevaart, geologie, prehistorie, geschiedenis, natuur en cultuur. Met Curiosityworld kwam (en kom) ik bij scholen, bedrijven en bibliotheken over de vloer. Het geven van wetenschappelijke en geschiedenislessen past in het straatje van kennis opdoen en kennis delen, of te wel bezig zijn met educatie.
In 2019 viel mijn oog op een vacature uitgezet door Stadsmuseum Tilburg die, in de uitvoering, veel raakvlakken had met Curiosityworld. Waarom niet een combi van beide banen? Ik ben in de pen geklommen, op gesprek geweest én aangenomen. Nu werk ik drie dagen voor het Stadsmuseum en de overige dagen werk ik voor Curiosityworld.
Welke eigenschap komt je in dit werk van pas? En waarom?
Ik schijn op een enthousiaste manier les te kunnen geven. Je moet bijvoorbeeld echt met kinderen kunnen omgaan wil je schooleducatie doen. Om te weten waarover je praat, moet je je ook inbijten in het onderwerp en ervoor openstaan. Nieuwsgierigheid is belangrijk en communicatieve vaardigheden zowel mondeling als schriftelijk. Ook plannen en organiseren, moet je kunnen. Plannen is vooral vooruit kijken én meegaan met de (actuele) ontwikkelingen.
Wat is er lastig aan het beroep van medewerker educatie en publieksactiviteiten?
Lastig wil ik niet zeggen, maar je bent wel veel met informatie bezig. Daarnaast heb je te maken met veel verschillende mensen met veel verschillende achtergronden. Onthoud dat allemaal maar eens.
De leukste ervaring in je werk is:
Wanneer de boodschap is overgekomen. Dat de kennis weer gedeeld is.
Wat is de meest passende opleiding om jouw beroep uit te oefenen?
Reinwardt Academie in Amsterdam – Erfgoededucuatie.
Een HBO- opleiding aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.
Wat had je vooraf onderschat aan medewerker educatie en publieksactiviteiten?
Over deze vraag heb ik na moeten denken. Eerlijk gezegd ben ik niet tegen obstakels aangelopen. Wel ben ik bezig om de geschiedenis van de Noord-Brabantse (gemeente) Tilburg eigen te maken. Iets wat niet van kinds af aan met de paplepel is ingegeven daar ik uit het ‘Westen’ kom.
Wat adviseer jij mensen die als medewerker educatie en publieksactiviteiten willen gaan werken?
Het werk moet bij je passen. De informatieverwerking, de omgang met mensen, de mondelinge – en schriftelijke voorbereidingen en geen negen tot vijf mentaliteit hebben want in de avond of in het weekend gaat erfgoededucatie ook gewoon door.