ZICHT OP de functie van … HRM adviseur

Bij Het PersoneelsPunt houden we ons bezig met organisaties, bedrijven en mensen. Maar welke functies zijn er nu specifiek binnen die organisaties? Om daar een beeld van te krijgen houden we regelmatig een interview met iemand uit het vakgebied. Dit maal is de eer aan Nicole van Rijn. Zij is HRM adviseur bij Rijswijk Wonen.

Wat is zo geweldig aan het beroep van HRM adviseur?
Ooit ben ik mijn carrière begonnen in de uitzendbranche. Het matchen van vraag een aanbod gaf mij heel veel energie… de juiste persoon op de juiste plek… een mooie win/win.
Door de start bij het uitzendbureau werd ik getriggerd om meer te willen leren over personeelsmanagement. In de avonduren heb ik destijds de studie Personeel en Arbeid gevolgd en heb ik de overstap gemaakt naar een brede P&O functie; zowel binnen de profit als de non-profit sector. Het leuke aan mijn vak vind ik nog steeds het matchen van vraag en aanbod; de juiste persoon op de juiste plek. Daarnaast krijg ik energie van het faciliteren van medewerkers opdat zij hun werk goed kunnen doen. Denk hierbij aan het ontwikkelen van P&O beleid, toezien op de arbeidsomstandigheden, stimuleren van opleiding en training, zorgdragen voor de uitbetaling van salaris, adviseren van leidinggevenden etc. etc.

Heb je dit altijd al willen doen?
Eigenlijk wist ik vroeger niet zo goed wat voor werk ik nu precies wilde doen… wat past bij mijn competenties en wat voor werk sluit daar dan goed bij aan, geen idee….
Ik ben iemand die leert door te doen en te ervaren. Ik bemerkte toen ik ging werken dat ik het leuk vond om mensen te helpen. Daarnaast vind ik het interessant om mij in diverse P&O thema’s te verdiepen, iets van te weten. Dat komt goed van pas in mijn huidige functie binnen een kleine organisatie.

Hoe ben je erop gekomen om dit te gaan doen?
Eigenlijk ben ik er een beetje ingerold. Na het afronden van mijn studie Facilitaire Dienstverlening wist ik niet zo goed wat ik wilde. Het is al weer even geleden, maar destijds had ik ook te maken met een economische crisis en lagen de banen niet voor het oprapen. Bij toeval ben ik in de uitzendbranche terecht gekomen en vervolgens ben ik bewust op een P&O afdeling bij een logistieke dienstverlener gaan werken en tegelijkertijd de avondopleiding P&A gaan volgen. Een mooie manier om theorie en praktijk te combineren en meer te leren over het vak. Na een aantal jaar gewerkt te hebben binnen een profit organisatie, wilde ik graag weten hoe het werkt binnen een non-profit organisatie. Ik ben toen gestart bij een Woningcorporatie en daar heb ik verschillende functie binnen de P&O afdeling mogen bekleden; van medewerker tot adviseur. Je kunt eigenlijk zeggen dat ik elke keer een stapje op de ladder heb gezet naar de functie van HRM adviseur. En ik ben nog steeds werkzaam in deze sector omdat ik de professionele, sociale bedrijfscultuur mij erg trekt.

Welke eigenschap komt je in dit werk van pas? En waarom?
In de functie van HRM adviseur komen eigenschappen zoals adviseren, analyseren, overtuigen, sociale vaardigheden, goede communicatie skills goed van pas.
Waarom? Je hebt als HRM adviseur heel veel contact met mensen. Communicatie is dan van essentieel belang; goed kunnen luisteren/doorvragen en samenvatten, empathie tonen, kunnen overtuigen, oplossingen aandragen, noem het maar op. En natuurlijk dien je integer en zorgvuldig te zijn want je gaat om met vertrouwelijke, persoonlijke of gevoelige informatie. Hierin helder communiceren, beloftes nakomen, goede adviezen verstrekken is belangrijk voor het opbouwen en het verkrijgen van een vertrouwensband.

Wat is er lastig aan het beroep van HRM adviseur?
Als HRM adviseur wil je een goed objectief advies kunnen geven. Wat ik daaraan lastig vind is om je eigen ‘vooroordelen’ uit te schakelen, of om een advies te geven dat tegen mijn eigen waarden en normen in druist.

De leukste ervaring in je werk is:
Wat ik persoonlijk heel erg leuk vind is het bieden van een HRM stageplek aan HRM studenten. Hen een kans geven om het vak, maar vooral zichzelf in het vak nog beter ter leren kennen. En een mooie bijvangst is dat ik zelf ook weer van hen leer!

Wat is de meest passende opleiding om jouw beroep uit te oefenen?
Er zijn diverse HRM/P&O opleidingen, zowel op mbo als op hbo als op masters niveau.
Mijn advies is om een studie te kiezen die bij je past. Voor de functie van HRM adviseur wordt veelal een HRM/P&O studie op HBO niveau gevraagd.

Wat had je vooraf onderschat aan HRM adviseur?
Wat ik vooraf heb onderschat is de breedte van het vakgebied; administratie, werving en selectie, ontwikkeling, beleid, verzuim, Arbo, beloning, functionering, arbeidsvoorwaarden, strategisch personeelsplanning etc. etc.
Dit maakt de werkzaamheden breed en divers en zorgt ervoor dat je veelvuldig tussen de verschillende onderwerpen schakelt en dat is wat hectisch en adhoc gestuurd. Vind ik persoonlijk prettig, maar het kan er soms ook voor zorgen dat de focus op het langere termijn soms iets vervaagt.

Wat adviseer jij mensen die als HRM adviseur willen gaan werken?
Vooral doen! Zonder gekheid, doe dat wat bij je past en mocht je daar nog niet uit zijn, zoek daarbij dan ondersteuning. Denk aan meelopen op een HRM afdeling, beroepentest, assessment, interviews etc. Ik hoop met dit interview een steentje heb kunnen bijdragen aan het beeld van een HRM adviseur.

Aan de slag met de burn-out van je medewerker, maar beter is om het te voorkomen!
ZICHT OP de functie van … medewerker educatie en publieksactiviteiten
Ontwikkel jezelf
‘Time management’