ZICHT OP de functie van … facilitair manager

Bij Het PersoneelsPunt houden we ons bezig met organisaties, bedrijven en mensen. Maar welke functies zijn er nu specifiek binnen die organisaties? Om daar zicht op te krijgen gaan we het komende jaar regelmatig een interview houden met iemand uit het vakgebied. Dit maal is de eer aan Debbie Roobol. Zij is facilitair manager bij Scholengroep Tongerlo.

Wat is zo geweldig aan het beroep van facilitair manager?
Wat ik er zo geweldig aan vind is dat geen dag hetzelfde is.
Als facilitair manager ben je binnen de organisatie waar je voor werkt heel breed bezig. Ik werk voor een scholengroep waar drie middelbare scholen onder vallen. Wij (mijn teams en ik) richten de secundaire processen zo in dat het bijdraagt aan het onderwijs. Praktisch voorbeeld: een schone school is geen voorwaarde voor kennisoverdracht maar wel fijn om les in te krijgen en om les in te geven. Is dit niet op orde dan hebben leerlingen en docenten daar last van.

Ik houd me onder andere bezig met gebouwbeheer, inkoop, Arbo, ICT, administratie en op dit moment ook de wijze waarop we binnen de scholen de Corona-maatregelen handen en voeten geven. Naast dat het werk inhoudelijk heel breed is werk je met veel verschillende mensen samen, dat vind ik ontzettend leuk.
Ook vind ik het geweldig wanneer ik de leerlingen bij ons werk kan betrekken, bijvoorbeeld bij de inrichting van nieuwe ruimten. Ze mogen meedenken, komen met ideeën en zijn uiteindelijk trots wanneer ze het resultaat in de klas zien staan.

Ik heb gewoon de leukste baan die er is binnen deze scholengroep, met het leukste team!

Heb je dit altijd al willen doen?
Nee, vroeger wilde ik advocaat, of eigenlijk rechter, worden. Ik heb een groot rechtvaardigheidsgevoel en dacht daar helemaal op m’n plek te zijn. Na een dag meelopen met iemand die de rechtenstudie deed besloot ik dat dat het niet was. Te statisch, ik wilde meer met mensen werken.

Hoe ben je erop gekomen om dit te gaan doen?
Doordat mijn plan niet doorging had ik in 6 vwo geen idee wat ik wilde gaan doen. Mijn familie had een schoonmaakbedrijf, het leveren van diensten aan bedrijven zag ik daardoor van dichtbij. Ik mocht met m’n vader wel eens mee wanneer hij een gesprek had met de inkoper van een school. Zo zag ik ‘de andere kant’ van wat ik thuis meekreeg. Het leek me wel wat om aan de andere kant van de tafel te zitten.

Welke eigenschap komt je in dit werk van pas? En waarom?
Om dingen voor elkaar te krijgen moet je resultaatgericht en tegelijkertijd stressbestendig zijn. Niet alles gaat zoals vooraf bedacht en dan moet je het onder druk oplossen. Daarnaast moet je goed met mensen om kunnen gaan, empathisch vermogen hebben en kunnen levelen op verschillende niveaus. Ik geef leiding aan schoonmakers, conciërges, ict-ers en zit ook aan tafel bij schooldirecties, gemeenteambtenaren. Met al deze verschillende mensen heb je te maken.
Relativeringsvermogen en een positieve houding helpen ook in dit vak.

Wat is er lastig aan het beroep van facilitair manager?
Twee dingen: iedereen, in mijn geval ruim 500 medewerkers, vindt iets van facilitair en bemoeit zich, goed bedoeld, met het werkveld. Dat vraagt een bepaalde mate van gevoel van de organisatie om daar goed mee om te gaan.
Daarnaast leveren we diensten waar, als het goed is, de docenten en leerlingen niks van merken. Iedereen bij facilitair doet daar zijn of haar uiterste best voor. Als er dan volop geklaagd wordt wanneer er iets niet goed gaat is dan niet fijn. Het helpt dan wanneer je als team met elkaar kunt lachen om de dingen te kunnen relativeren.

De leukste ervaring in je werk is:
De inrichting van de aula’s van (toen nog) het Norbertuscollege en het Gertrudiscollege. Bij die projecten was de samenwerking met de leerlingen enorm leuk. Ik merk dat facilitair de laatste jaren dichterbij de leerlingen komt te staan. Dat contact geeft erg veel energie.

Waar ik als manager Facilitair trots op ben is dat ik na 11 jaar een aantal fantastische teams heb staan die zelfstandig hun werk doen. Ondanks dat er flink in het personeelsbestand gesneden werd heb ik teamleden in hun kracht weten te zetten waardoor er nu teams staan die iets voor elkaar over hebben en zelfstandig hun werk inrichten.

Wat is de meest passende opleiding om jouw beroep uit te oefenen?
Zelf heb ik Facilitair Management gestudeerd aan de Hogeschool in Den Haag. Een brede opleiding die veel aspecten van het vak aan bod laat komen. Ik heb er niet voor gekozen om me te specialiseren in bijv. risico management maar ben bewust een generalist gebleven.

Wat had je vooraf onderschat aan facilitair manager?
Dat de verwachting wanneer je van school komt (“Ik ben nu een facilitair manager”) niet matcht met de werkelijkheid. Het daadwerkelijk managen en leidinggeven vergt andere competenties dan de brede, vakinhoudelijke stof die je op school krijgt aangeleerd. Ik ben in m’n loopbaan dan ook aan de slag gegaan met m’n persoonlijke ontwikkeling door trainingen te volgen op het gebied van persoonlijke effectiviteit. Ook de training zakelijk schrijven heeft me veel gebracht.

Wat adviseer jij mensen die als facilitair manager willen gaan werken?
Volg de juiste opleiding voor je basisbagage.
Heb geen verwachtingen maar laat jezelf verwonderen door alles wat er in dit werkveld gebeurt.

Begeleiding burn-out en stress
5 tips voor een betere werk-privé balans
Hoe je als werkgever de mentale gezondheid van je medewerkers kunt bewaken en bevorderen