ZICHT OP … de functie van creatief zzp-er

Bij Het PersoneelsPunt houden we ons bezig met organisaties, bedrijven en mensen.
Maar welke functies zijn er nu specifiek binnen die organisaties? Om daar zicht op te krijgen houden we dit jaar regelmatig een interview met iemand uit het vakgebied. Dit maal is de eer aan Pieter Goorden. Hij is grafisch vormgever, webbouwer en videomaker bij Brandpunt Media.

Wat is zo geweldig aan jouw beroep?
In mijn werk heb ik enorm veel vrijheid om creatief te kunnen werken. Het ‘maken’ van dingen die er nog niet zijn is fantastisch om te doen, helemaal als je daarmee een opdrachtgever blij kunt maken. Heel vaak komen opdrachtgevers bij mij met een heel abstract idee of vraagstuk waarvan zij zelf niet kunnen overzien hoe dit er uiteindelijk uit moet komen te zien. Hoe leuk is het dan dat je, door middel van je eigen creativiteit en kennis toe te passen, hier een oplossing voor kunt bedenken.

Daarnaast zijn mijn werkzaamheden ook enorm divers; ik beheers diverse disciplines, van logo- en huisstijlontwerp, webdesign en bouw tot videoproductie. Hierdoor wordt mijn werk nauwelijks saai of eentonig en word ik constant uitgedaagd om op de hoogte te blijven van alle (technische) ontwikkelingen en trends.

Doordat ik zelfstandige ben heb ik daarnaast de luxe om grotendeels mijn eigen werktijden en workload te kunnen bepalen. Als het te veel wordt, of ik kan bepaalde werkzaamheden er op dat moment echt even niet bij hebben, dan ben ik in de positie om ‘nee’ te kunnen verkopen of om werkzaamheden in mijn eigen netwerk bij iemand anders neer te leggen. Dat creëert een hoop rust en vermindert stress. Daarnaast werk ik aan huis en doordat ik flexibel met mijn tijden om kan gaan, kan ik veel tijd met mijn gezin doorbrengen. Daartegenover staat dat als ik ’s avonds de behoefte voel om te gaan werken, dit ook gewoon kan natuurlijk.

Heb je dit altijd al willen doen?
Van origine kom ik uit de horeca. Ik heb Hoge Hotelschool in Maastricht gestudeerd, maar in mijn laatste jaar kwam ik toch wel tot de ontdekking dat dit niet helemaal op mijn lijf geschreven was. Gelukkig was het een breed georiënteerde opleiding waardoor ik nu niet het gevoel heb dat ik de volledig de verkeerde studie gedaan heb. Destijds maakte ik ook al logo’s, posters en flyers voor de studentenverenigingen.

Na mijn studie ben ik in de evenementenbranche terecht gekomen. Tijdens een van mijn eerste sollicitatiegesprekken bij een evenementenbureau werd mij de vraag gesteld waar ik mijzelf zag over 5 jaar. Mijn antwoord was dat ik over 5 jaar hopelijk mijn eigen vormgevingsbureau zou hebben. Dat was direct het einde van dat sollicitatiegesprek, want ik geloof niet dat ze op zoek waren naar iemand die zichzelf 5 jaar later in een totaal andere branche zou zien.

Hoe ben je erop gekomen om dit te gaan doen?
Van jongs af aan ben altijd al veel bezig geweest met tekenen, dus ik denk dat het er al vroeg in zat. Ik heb geen specifieke opleiding gedaan voor hetgeen ik nu doe, ik heb het mezelf allemaal eigen gemaakt. Als je dingen leuk vindt om te doen en te leren gaat het ook een stuk makkelijker. Ik kan niet een specifiek moment aanwijzen waarop ik dacht “En nu ga ik dit doen!”, het is vanzelf zo ontstaan.

Welke eigenschap komt je in dit werk van pas? En waarom?
Allereerst creativiteit natuurlijk, maar dat spreekt voor zich. Daarnaast moet je toch ook tegenwoordig wel affiniteit hebben met techniek; computers, code en ICT, zeker op het gebied van webbouw. Wat ik daarnaast een belangrijke eigenschap vind, is praktisch en efficiënt te kunnen werken en denken. Je kunt nog zo’n creatief idee hebben; als het vervolgens te complex en tijdrovend in de uitvoering is, en daardoor boven budget uitkomt voor een opdrachtgever, dan heb je er niets aan. Als je dit van tevoren niet goed kunt inschatten dan loop je tegen problemen aan.

Wat is er lastig aan jouw beroep?
Het is soms heel lastig om op voorhand het idee dat je zelf in je hoofd hebt in woorden duidelijk te maken aan een opdrachtgever zonder het al helemaal uit te werken. Soms wil een opdrachtgever, alvorens feitelijk de opdracht te gunnen, weten wat hij of zij gaat krijgen. Dit gaat niet altijd en men moet dan een beetje vertrouwen hebben in het feit dat het goed komt.

De leukste ervaring in je werk is:
Het leukste aan mijn werk vind ik de diversiteit van opdrachten, opdrachtgevers, werkzaamheden en mensen. Van de elektricien op de hoek tot de grote multinationals, van het ontwerpen van een eenvoudig visitekaartje tot het realiseren van een videoserie van 16 afleveringen.

Wat is de meest passende opleiding om jouw beroep uit te oefenen?
Dat vraag je dus precies aan de verkeerde persoon, maar ik denk dat je dan toch snel uitkomt bij Mediavormgeving, Communicatie of Multimedia Design. Kunstacademie is ook een optie natuurlijk, maar ik merk dat veel mensen die Kunstacademie gedaan hebben de aansluiting missen richting de commerciële sector. Commercieel denken en dingen kunnen bekijken vanuit een praktisch oogpunt blijkt dan vaak lastig, en ik heb het idee dat hier op die opleidingen te weinig aandacht aan besteed wordt.

Wat had je vooraf onderschat aan je beroep?
Ik heb niet echt iets onderschat moet ik eerlijk toegeven. Soms verkijk ik me wel in de hoeveelheid tijd die in sommige (creatieve) processen en werkzaamheden gaan zitten. Soms maak je dus op voorhand een verkeerde inschatting qua uren.

Wat adviseer jij mensen die in de creatieve sector willen gaan werken?
Heel veel oefenen en gewoon gaan doen! Maak logo’s en posters voor de plaatselijke vereniging, help je ouders bij het maken van een foto-album, struin het internet af naar leuke ideeën en goeie tutorials als je wilt weten hoe iets gemaakt moet worden of hoe iets werkt. Als je het leuk vind om te doen, is het makkelijk om te leren. En als je het idee hebt dat je er goed in bent, moet je er geld voor gaan vragen. En als je dan het idee hebt dat je er héél goed in bent, dan moet je voor jezelf beginnen ;-).

Sta jij stevig?
Loopbaan kompas
Podcast ‘Jouw vacature vinden’