Een eigen onderneming starten kan snel gaan. Zeker wanneer jij gaat starten als zzp’er (zelfstandige zonder personeel) DUS ondernemer. Dit kan snel geregeld zijn door een naam te bedenken en je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Bied jij een dienst, dan is een ‘zak met geld’ niet direct nodig als investering. Een bezoek aan je persoonlijke verzekeringsadviseur adviseren wij wel om vroegtijdig in te plannen om bijvoorbeeld af te stemmen over aansprakelijkheid en verzuimverzekering.
Een goede voorbereiding is een must
Veel mensen die aan de slag willen gaan als zelfstandige hebben zich in gedachten, en op papier, goed voorbereid. Wat wil je gaan doen voor werk? En waar ga je dat doen? Uit onze ervaring bij de begeleiding van outplacementkandidaten blijkt dat deze voorbereiding soms wat minder is. Uit frustratie voor een leidinggevende of organisatie, of om nooit meer in dezelfde situatie terecht te willen komen, wordt impulsief de stap gemaakt naar een leven als zzp’er. Je hoort vaak de plussen… : je kan je eigen werktijden plannen en je kan tegen negatieve opdrachten of klanten ‘nee’ zeggen. Dit is allemaal waar, maar de andere kant van de medaille is dat er ook veel andere werkzaamheden bij komen kijken waar je geen kennis van hebt, of geen zin in hebt of waarvan je niet wist dat je die ook moet oppakken. Was je werkzaam bij een grote organisatie, dan werden die werkzaamheden verricht door een collega.
Terug naar het Merk Ik
De zzp’er heeft dus een omvangrijk takenpakket. Als ondernemer kan jij al je kwaliteiten inzetten om alle taken te verrichten. Jij bent het merk en de sterke kracht achter jouw onderneming. Maar een ondernemer zorgt ervoor dat hij die taken ‘uitbesteed’ die belemmeringen geven om je onderneming efficiënt te runnen. Deze onderwerpen komen aan de orde bij je ondernemingsplan (https://www.hetpersoneelspunt.nl/training/rode-draad-ondernemingsplan). Zeker zo belangrijk, of wellicht nog belangrijker, is je persoonlijke ondernemersprofiel. We hebben de ervaring dat na het in kaart brengen van een persoonlijk ondernemersprofiel kandidaten besloten om toch niet als zzp te starten.
Aan welke kwaliteiten kan je denken bij een succesvolle ondernemer?
a. Prestatiegericht
b. Zelfstandigheid
c. Sociale gerichtheid
d. Doorzettingsvermogen
e. Gedrevenheid
f. Omgaan met missers en financiële onzekerheid
g. ….
a. Prestatiegericht
Het behalen van successen geeft iedereen een positief gevoel. Het is een voortdurende ‘onrustigheid’ om prestaties en doelen te stellen.
b. Zelfstandigheid
Het kiezen van een zelfstandig bestaan heeft te maken met vrijheid. Denk aan de keuzes (ook regelmatig lastige) die jij mag maken en aan het oplossen van een probleem bij een dienst of product. Door te vertrouwen op je eigen kracht kan je zaken tot een goed einde brengen.
c. Sociale gerichtheid
Zonder opdrachtgever en netwerk wordt het lastig om je diensten of product weg te zetten. Als ondernemer is het leuk om (doelgericht) te netwerken om dit geleidelijk uit te breiden. De variatie van genieten van een koffiemoment in een netwerkbijeenkomst en daar te vertellen over je eigen bedrijf of in je eigen stand op een beurs. Contact maken en aansluiten bij je toehoorder zijn belangrijke kwaliteiten.
d. Doorzettingsvermogen
Een ondernemer blijft doorgaan. Ondanks de 10 geschreven en verzonden offertes, de talloze telefoontjes met de klant, de wachttijd als je werk wordt opgeschoven, het pieken als het moet, want de vraag komt vaak tegelijkertijd. Noem het maar op, een ondernemer blijft volharden om zijn doel te bereiken.
e. Gedrevenheid
Je passie is je sterkste motivator. Weet jij wat jouw drijfveer is en wat jou drijft, dan kun je dat gebruiken om je doelen te behalen. De mensen in je omgeving zien daardoor je gedrevenheid. Is bijvoorbeeld je drijfveer creativiteit, dan kan jij door allerlei klantvragen aan het denken gezet worden en kom jij met vernieuwende ideeën. Ook al weet je soms niet of het uitvoerbaar is en of het financieel interessant is.
f. Omgaan met missers en financiële onzekerheid
Ben jij een zekerheidszoeker dan is dit iets waar je het zweet van op je voorhoofd kan krijgen. Niet je salarisstrook geeft maandelijkse input voor je privé bankrekeningnummer, maar je zakelijke bankrekening. Het doembeeld van ‘heb ik de komende maand nog wel genoeg’, kan je omzeilen door te zorgen voor een financiële buffer. Sta stil bij de risico’s die aan jouw product of dienst zitten. Dit kan door inzichtelijk te maken / te onderzoeken, wanneer klanten op zoek gaan naar jouw dienst of product. Dit inzicht geeft jou een beeld hoe je financiële ondernemersbankrekening eruit gaat zien, ondanks eventuele pieken en dalen in je omzet. Met de plussen van je banksaldo kun je weer extra investeren.
g. …
Het bovenstaande is niet limitatief, maar het is goed om als (startende) ondernemer regelmatig reflectie te plegen op jouw persoonlijk ondernemersprofiel. Hoe meer zicht op je eigen persoon, hoe beter je weet waarvoor je hulp kan inroepen of organiseren en waar je jezelf verder in wilt verdiepen en wat je wil leren. Dit geeft een mooi resultaat als ondernemer, daardoor blijf jij actueel, toekomstgericht en flexibel.
Bovenstaande onderwerpen zijn te spiegelen door gesprekken en het inzetten van testen. Vandaar dat bedrijfscoaching (https://www.hetpersoneelspunt.nl/bedrijfscoaching) een mooi vak is!!! Wij zijn ook ondernemer en staan ook stil bij onze kwaliteiten. En remember: Nobody is perfect.