Netwerken met een doel

Netwerken een bekend fenomeen of doen we maar wat?

Netwerken gebeurt overal. We noemen het niet altijd zo, maar het kopje koffie bij de buren kan ook goud opleveren.  Het woord netwerken komt vooral boven drijven wanneer we spreken over een ondernemer die zijn naamsbekendheid wil vergroten en naar de leuke borrels, open coffees of andere mkb-bijeenkomsten gaat.    

Doel netwerken 

Dit netwerken is gericht op nieuwe business binnenhalen. Een goed netwerk zorgt voor elkaar en biedt kansen ‘in de groep’ om nieuwe opdrachten binnen te krijgen. Mede ondernemrs zijn als het ware ambassadeurs voor jouw bedrijf.  

Bij het zoeken naar ander werk, loopt het op eenzelfde manier. Door je kring van bekenden uit te bouwen, relaties op te bouwen, zorg je ervoor dat je meer beeld krijgt op de arbeidsmarkt en jij meer in beeld bent op de arbeidsmarkt.    

Netwerken is eng 

Niet altijd zichtbaar, maar wij zien het zelf ook regelmatig bij 2e spoortrajecten.  Namelijk medewerkers lopen een periode van 2 jaar in de ziektewet en de sociale contacten van het werk gaan verwateren. Eenzaamheid ligt op de loer. De werkgever belt niet meer, de collega heeft geen vragen meer over het werk en de zieke medewerker zit thuis, zonder iemand over de vloer te krijgen. In dat geval adviseren wij om te netwerken voor je sociale activiteiten. Denk maar eens aan de vraag naar vrijwilligers, mogelijk kan je op die manier je sociale netwerk vergoten .    

In de workshop die wij geven proberen wij de kandidaat handvatten, en ook zelfvertrouwen, te geven. Wanneer iemand voor het eerst gaat netwerken dan komen, zo zien we in onze trajecten, belemmerende gedachten naar boven. Een aantal voorbeelden zijn: 

  • Ik weet niet hoe ik een gesprek moet beginnen. 
  • Heb ik wel wat te vertellen?  
  • Is het wel interessant wat ik te vertellen heb?  

Kortom je hersenen raken op drift en daardoor is het lastig koers te houden.  

Workshop 

In onze workshops staan we stil bij welke kennis iemand heeft vanuit zijn oude baan. Deze kennis kan erg interessant zijn voor een ander die in jouw branche aan de slag wil. In dit netwerkcontact kom je niet enkel halen, je komt ook wat brengen.  

Daarnaast bespreken we een overzicht van verschillende branches. Dat geeft jou een startpunt om wat meer uit je comfortzone te komen. “Weet ik wel genoeg van die branches of ga ik uit van mijn enige ervaring met één bedrijf?”. Naast de branchelijst gebruiken we als vast onderdeel ook de mindmap. Een mooi instrument om bijvoorbeeld kennissen in kaart te brengen. Deze kennissen zitten mogelijk op Linkedin en hebben hun connecties ‘open staan’. Wat weerhoudt jou dan om daarin even te gaan snuffelen en te kijken of er nog een geschikt netwerk contact bij zit voor jou.  

Last but not least, is probeer een doel te bepalen. Achteraf kan je daardoor beter bepalen of je hebt voldaan aan je eigen verwachtingen. Het doel dat de ondernemer bijvoorbeeld bij een netwerkbijeenkomst wil behalen is dat hij 3 nieuwe ondernemers heeft ontmoet. Het doel van een werkzoekende is met 2 connecties zoals kennissen, buren of werknemers een koffiegesprek plannen om meer over een bepaalde functie te weten te komen.  Wanneer je als doel hebt je sociale contacten op te bouwen zoek je 2 nieuwe ingangen bij die leuke/interessante organisatie om daar later vrijwilligerswerk te gaan doen.    

Op 20 oktober was het weer mogelijk (met een spatscherm voor de trainer) om deze workshop “Netwerken is Net werken” te geven bij de Walk en Talk bijeenkomsten van de Bibliotheek Oosterschelde. Een mooi initiatief om werkzoekenden bij elkaar te zetten en ervaringen uit te wisselen. Ofwel te starten met netwerken…   

Arbeidsmarkt­verkenning: training sollicitatiebrieven schrijven
Begeleiding burn-out en stress
5 tips voor een betere werk-privé balans
Hoe je als werkgever de mentale gezondheid van je medewerkers kunt bewaken en bevorderen
Inspirerende dag