De werkplek wordt steeds drukker, competitiever en het leven wordt steeds duurder. Een steeds groter deel van de bevolking besteed extra uren aan het werk om de werkdruk te verlagen en het salaris te verbeteren. En dat gaat ten koste van de tijd die je thuis wil besteden wat ook weer stress geeft.
5 tips om je welzijn een boost te geven en tegelijkertijd je carrière bij te houden:
1. Weet wanneer je nee moet zeggen
Deze is voor sommigen iets moeilijker. Als jij het type mens bent dat het moeilijk vindt om nee te zeggen tegen je werkgever of collega’s wanneer ze om hulp vragen, zul je merken dat je bord vaker wel dan niet overstroomt. Je hoeft niet meteen te reageren als iemand je om hulp vraagt bij een taak. Vertel dat je even wil checken of je er de tijd voor hebt en dat je daarna contact met ze opneemt. Als dat niet het geval is, zullen ze niet beledigd zijn als je nee zegt..
2. Laat het werk op het werk achter
Onze smartphones hebben ons op de een of andere manier tegelijkertijd productiever en minder productief gemaakt. Ondanks alle afleiding die ze bieden, geven ze sommigen ook de kans om het werk vrijwel overal te doen. Dit is niet perse een goede zaak. Je hoeft echt niet om 23.30 uur je zakelijke e-mails te checken. Een goede manier om niet met een vol hoofd naar huis te gaan, is door een to-do-lijst voor de volgende dag te maken. Sluit daarna je werkdag af en doe je best om eventuele werkstress op je werk te laten.
3. Leer ‘slim’ werken
Het is gemakkelijk om onbewust tijd te verspillen terwijl je op kantoor bent, aan nutteloze e-mailgesprekken en vergaderingen over vergaderingen, waardoor het werk zich opgestapeld. Prioriteiten stellen is het allerbelangrijkste dat je moet leren als je efficiënt en productief wilt zijn tijdens je werkuren. Dit heeft ook te maken met het eerste punt over nee kunnen zeggen. Wees niet bang om uitnodigingen voor vergaderingen te weigeren als je aanwezigheid niet noodzakelijk is.
- Stel deadlines voor elke stap in elke taak en hou je eraan.
- Reserveer tijd in je agenda voor taken die focus vragen en zoek daarvoor een rustige ruimte uit.
- Besteed kleinere taken uit waarvan je denkt dat ze tijdverspilling zijn.
4. Breng je werk- en persoonlijke tijd in kaart
Kwalitatieve ‘me-time’ is goed voor je welzijn. Dus, hoe zorg je ervoor dat je het krijgt? Tip: zet tijd voor jezelf in je agenda en geef dit net zoveel belang als je tijd voor werk en klanten. Maak duidelijk onderscheid tussen je werkuren en je persoonlijke uren en hou deze strikt gescheiden. Als je werk je opslokt, denk er dan zo over na: wanneer je je op je eigen welzijn concentreert, zul je een meer betrokken werknemer zijn en beter presteren op het werk. Een win-winsituatie.
5. Luister naar je geest en lichaam
Een slechte balans tussen werk en privé heeft ook een negatieve invloed op je lichamelijke gezondheid, niet alleen op je geestelijke welzijn. Lichaamsbeweging, en de endorfine die daarbij vrijkomt, is oh zo belangrijk om zowel je lichaam als je geest te ont-stressen. Probeer elke dag een half uur te bewegen – zelfs een simpele wandeling vermindert stress geeft je nieuwe energie.